Cechy dobrego podręcznika

Jaki jest najlepszy podręcznik do nauki wybranego przedmiotu? Zależy, kogo aktualnie się zapyta. Nauczyciele patrzą przede wszystkim na walor merytoryczny oraz sposób przedstawiania informacji. Rodzicom takie kwestie też leżą na sercu, ale z ich perspektywy liczą się także koszty zakupu oraz dostępność wybranych tytułów. Natomiast uczniowie najchętniej widzieliby w swoich plecach podręczniki niezbyt obszerne, lekkie i dodatkowo przyjemne w odbiorze. Jak spełnić wszystkie przedstawione oczekiwania? Wydawnictwa prześcigają się w tym zadaniu od lat. A jak wygląda proces decyzyjny, wskutek którego wybierane są konkretne www.taniaksiazka.pl – podręczniki do liceum i szkoły podstawowej?

Podręcznik wybierany przez nauczyciela

Za wybór podręcznika w znacznym stopniu odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia z danego przedmiotu. Może być to jedna osoba lub zespół pedagogów, którzy na drodze dyskusji oraz eliminacji wskazują najlepszy tytuł. Jeżeli pomysłów na trafione podręczniki jest więcej, w podejmowanie decyzji może włączyć się dyrektor. Ostatecznie to i tak w jego gestii leży zatwierdzenie materiałów naukowych, które będą wykorzystane w poszczególnych klasach danej szkoły. Nauczyciele powinni z kolei pamiętać, by książki i ćwiczenia dla swoich uczniów wybierać z uwzględnieniem:

  • obowiązującej podstawy programowej,
  • sposobu przedstawienia materiału podstawowego i rozszerzonego,
  • obecnego poziomu wiedzy swoich podopiecznych.

Książki oczami rodziców i dzieci

Książki wchodzące w skład wyprawki uczniów szkoły podstawowej są darmowe, ale za podręczniki do liceum rodzice muszą zapłacić. O zakupach warto pomyśleć wcześniej, najlepiej tuż po ogłoszeniu przez szkołę listy tytułów dla danych klas. Uczniowie w kwestii wyboru podręcznika nie mają zbyt wiele do powiedzenia. Nauczyciele powinni jednak w miarę możliwości włączyć ich do dyskusji. Dobry podręcznik ma być przede wszystkim czytelny dla użytkownika. Wiele wydawnictw na bieżąco podąża za trendami, dostrzegając potrzebę zmian w konstruowaniu książek do nauki. Przykładowo coraz więcej z nich zawiera odnośniki do witryn internetowych. To sposób na pokazanie uczniom możliwości poszerzania wiedzy. A także ukłon w stronę ich stylu życia. W przeszłość literatura dodatkowa obejmowała wyłącznie spis książek. Dzisiaj ich miejsce zajmują strony w sieci. Trudno się bowiem spodziewać, że współczesnym młody człowiek wybierze tradycyjną bibliotekę zamiast swojego naturalnego środowiska, którym jest Internet. Tam także coraz szersze grono rodziców decyduje się kupować podręczniki dla swoich pociech.

Szkoła autorstwa freepik - pl.freepik.com